METODYKA PRACY NASZEJ KANCELARII – Stanford Design Thinking Process
Stanford Design Thinking Process to innowacyjny i kreatywny schemat rozwiązywania problemów, który znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach – od biznesu i technologii, po edukację i projektowanie usług.
Proces ten składa się z pięciu kluczowych etapów:
- empatyzacji,
- definiowania problemu,
- generowania pomysłów,
- budowania prototypów,
- testowania.
Dzięki podejściu skoncentrowanemu na człowieku, Stanford Design Thinking Process umożliwia głębokie zrozumienie potrzeb Klientów i tworzenie skutecznych rozwiązań.
Poniżej przedstawiamy krok po kroku poszczególne etapy tego procesu, aby lepiej zrozumieć, jak można go zastosować w praktyce:
I. EMPATYZACJA
Empatyzacja stanowi kluczowy element procesu. Na tym etapie celem jest dokładne wysłuchanie Klienta i zrozumienie jego potrzeb w kontekście zleconego do realizacji zadania. Chodzi więc nie tylko o poznanie celu, ale też osobistych motywacji oraz dotychczasowych doświadczeń Klienta, z których mogą wynikać różne obawy i wątpliwości.
Przykład z pracy prawnika:
Prawnik spotyka się z klientem, którego dobra osobiste zostały naruszone. Empatyzacją będzie w tym przypadku uważne wysłuchanie opowieści klienta, zadawanie odpowiednich pytań, aby lepiej zrozumieć kontekst sytuacji, oraz wyrażenie współczucia i zrozumienia dla trudności, jakich doświadcza Klient.
II. DEFINIOWANIE PROBLEMU
Na etapie definiowania porządkujemy informacje zebrane podczas etapu empatyzacji.
W tej fazie procesu należy zdefiniować problem, którego rozwiązania się podejmujemy.
Problem powinien też zostać określony jak najbardziej konkretnie, to znaczy powinien koncentrować się na aktualnych potrzebach Klienta w konkretnej sytuacji, w jakiej się znalazł.
Dlatego, aby prawidłowo zdefiniować problem, niezbędne jest przyjęcie punktu widzenia Klienta.
Przykład z życia prawnika:
Klient jest w trakcie postępowania rozwodowego. W ramach definiowania problemu prawnik musi ustalić, jakie są główne obawy i najważniejsze cele Klienta. Czy dla Klienta najważniejsze jest uzyskanie opieki nad dziećmi, sprawiedliwy podział majątku czy może ustalenie kwestii dotyczących alimentów?
III. GENEROWANIE POMYSŁÓW
Na tym etapie nie chodzi jeszcze o znalezienie jednego prawidłowego rozwiązania – chodzi o spojrzenie na problem szeroko i generowanie licznych kreatywnych pomysłów.
Pomysły są następnie konsultowane z Klientem. Udzielamy też Klientowi wsparcia przy podjęciu decyzji, na które z zaproponowanych rozwiązań się zdecydować.
Przykład z pracy prawnika:
Klientem jest przedsiębiorca, który ma problem uzyskaniem od swoich kontrahentów płatności za wystawione faktury. Klient informuje, że nie chce kierować sprawy na drogę postępowania sądowego. W ramach generowania pomysłów prawnik może zaproponować Klientowi np. wystosowanie do dłużników wezwań do zapłaty, bezpośrednie skontaktowanie się z dłużnikami w celu negocjacji spłaty zadłużenia w ratach lub ustalenia innych form rozwiązania sporu bez konieczności angażowania się w spór sądowy.
IV. BUDOWANIE PROTOTYPÓW
Wybrane przez Klienta rozwiązanie zostaje opracowane, a następnie jest konsultowane z Klientem i zmieniane lub uzupełniane zgodnie z ustaleniami.
Przykład z pracy prawnika:
Klientem jest spółka, która chce wprowadzić na rynek nowatorski produkt i potrzebuje ochrony przed ewentualnymi naruszeniami praw autorskich przez swoich kontrahentów. W fazie budowania prototypów prawnik podejmuje się opracowania umowy licencyjnej, która ma zapewnić kompleksową ochronę praw autorskich Klienta. Projekt umowy ma charakter „prototypu” – będzie jeszcze ulegał zmianom po konsultacjach z Klientem oraz po negocjacjach z jego partnerami biznesowymi.
V. TESTOWANIE
Faza testowania polega na przekazaniu Klientowi uzupełnionego „prototypu”, który jest już gotowy do wdrożenia. Sprawdzamy, jak w praktyce sprawdza się rozwiązanie problemu, które zaproponowaliśmy Klientowi.
Pozostajemy w kontakcie z Klientem i reagujemy na wszystkie potrzeby i oczekiwania Klienta, które mogą się pojawić w związku ze stosowaniem przyjętego modelu rozwiązania.
Przykład z pracy prawnika:
Klientem jest przedsiębiorca, który planuje zmianę warunków stosowanej dotychczas umowy handlowej z dostawcami. W ramach budowania prototypów przygotowujemy nowy projekt umowy, który uwzględnia ewentualne zmiany przepisów prawnych oraz potrzeby i specyfikę działalności Klienta. W ramach testowania Klient zaczyna posługiwać się nowym wzorem umowy w relacjach z kontrahentami. Jesteśmy w stałym kontakcie z Klientem i na bieżąco reagujemy na jego zmieniające się potrzeby i oczekiwania. W razie potrzeby wprowadzamy do umowy dodatkowe zmiany, np. postanowienia indywidualnie wynegocjowane przez Klienta z danym kontrahentem.
opracowała: Małgorzata Widera